Best Joomla Templates by User Reviews BlueHost

Офіційна електронна скринька виконавчого комітету Подільської міської ради: gorpodilsk@odessa.gov.ua

УПРАВЛІННЯ  ОСВІТИ, СІМ’Ї, МОЛОДІ ТА СПОРТУ

ПОДІЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

ПОДІЛЬСЬКА МІСЬКА СТАНЦІЯ ЮНИХ НАТУРАЛІСТІВ

 

 

 

             «ПОГОДЖЕНО»                                                                       «ЗАТВЕРДЖЕНО»

Методичною радою                                                                         Наказ Управління освіти,

відділу освіти                                                                                   сім’ї, молоді та спорту

Протокол № 2 від  26.04.2017р.                                                     Подільської міської ради

                                                                                                            від  22.05.2017р.  № 200                                     

Голова ради             / Воронкова В.С.                                          

 

 

 

Навчальна програма з позашкільної освіти

еколого-натуралістичного напряму

«Рослини – символи України»

 

 

                 СХВАЛЕНО

на засіданні педагогічної ради

станції юних натуралістів

Протокол №3  від  14.03.2017р.

 

Директор                   / Гінкул М.В.

 

 

 

м. Подільськ

 

2017

Упорядник:

Бєлова Віта Аркадіївна  – керівник гуртка Подільської міської станції юних натуралістів

 

Рецензенти:

Гінкул Марина Василівна  – директор Подільської міської станції юних натуралістів

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Кожен народ має свої святині, свої символи, опоетизовані образи дерев, квітів, птахів, тварин.

Заняття вихованців у гуртку «Рослини – символи України» сприятиме відновленню духовних традицій українського народу, змусить їх частіше звертатись до світогляду своїх предків, які вважали природу Матір’ю всього сущого.

Працюючи за даною програмою, члени гуртка ознайомляться з найбільш популярними в Україні рослинами: калиною, вербою, тополею, дубом, чорнобривцями, мальвою, хрещатим барвінком, червоною рутою, волошками… Вони віддавна уособлюють красу України, духовну міць її народу, засвідчують любов до рідної землі.

Рекомендована програма розрахована на дітей віком 6-8 років, допоможе активізувати пошукову і пізнавальну діяльність учнів по збиранню й вивченню українського фольклору, звичаїв, традицій; сприятиме виховуванню патріотичних почуттів, розумінню народних символів.

Мета роботи гуртка: озброєння учнів науковими знаннями про явища природи, виховання любові до природи рідного краю, прищеплення практичних умінь і навичок.

Гуртківці мають бути впевнені в тому, що для збереження себе самих і наступних поколінь ми мусимо повернутися до правічних джерел – ставлення до природи як основи буття.

У програмі рекомендується проведення виставок дитячого малюнка, природознавчих вікторин, оформлення гербарію, складання рефератів на природоохоронні теми. Програма також передбачає ознайомлення учнів з цілющими властивостями рослин нашого краю.

Члени гуртка мають знати будову, деякі біологічні особливості даних рослин і на основі своїх знань створювати кращі умови для росту і розвитку рослин та використовувати їх декоративні властивості.

Знання особливостей рослин, практичні уміння і навички, набуті в процесі роботи, слід широко використовувати в суспільно-корисній праці по озелененню.

Навчальна програма гуртка «Рослини – символи України» розроблена на основі орієнтовної програми гуртка (М.В. Прейс) з «Програм для еколого-натуралістичних гуртків позашкільних закладів»(Міністерство освіти України, Інститут змісту і методів навчання, Український державний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді, Київ, 1996).

                      НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

гуртка «Рослини-символи України»

(початковий рівень, 1-й р.н.,144 год./рік, 4 год./тижд. )

Назва розділу

Теоретичні (год)

Практичні (год)

Всього (год)

1

Вступне заняття

2

-

2

2

Калина так хизується красою

6

8

14

3

Де срібліє вербиця

6

8

14

4

Тополі арфи гнуть

6

8

14

5

Ой у вишневому садочку

6

8

14

6

Дуб – символ незламної сили, могутності і довголіття.

6

8

14

7

Символіка квітів. «Ти прийди до мене, хрещатий барвінку»

6

8

14

8

Символіка квітів. «Ой волошки, волошки»

6

8

14

9

Символіка квітів. «Сей світ, як маків цвіт»

6

8

14

10

Символіка квітів. «Парубочок, як хмельочок»

6

8

14

11

Символіка квітів. Квітка богині весни Остари – конвалія»

2

4

6

12

Символіка квітів. «Фіалка – квітка імператриці Жозефіни»

2

4

6

13

Буйне розмаїття

2

2

4

 

Всього

62

82

144

 

ПРОГРАМА

1.Вступне заняття (2 год)

Теоретичні заняття (2 год).

Ознайомлення гуртківців з планом роботи гуртка.

2. «Калина так хизується красою» (14 год)

Теоретичні заняття (6год).

Калина найбільш шанована рослина в Україні. Біологічні особливості, види.

Походження калини в народних легендах, оспівування в народних піснях. Цілющі і лікарські властивості калини.

Практичні заняття (8 год).

Екскурсія в природу з метою ознайомлення з особливостями поширення калини.

Конкурс пісень про калину.

Виставка малюнків “Краса калини.”

3.Де срібліє вербиця (14 год)

Теоретичні заняття (6 год).

Види верби в Україні. Біологічні особливості верби, значення верби в природі і житті людини.

Народні звичаї і обряди пов’язані з вербою. Вербна неділя. Народні перекази, легенди, казки про вербу, оспівування верби у піснях.

Практичні заняття (8 год).

Екскурсія в природу

Види верби в нашому регіоні.

Конкурс на знання віршів про вербу.

Виставка малюнків, розучування ігор.

4.Тополі арфи гнуть (14 год)

Теоретичні заняття(6 год).

Місця поширення, види та біологічні особливості тополь. Значення тополі в природі та житті людини.

Народні пісні, легенди, балади про тополю. Образи тополі в рядках українських письменників.

Практичні заняття (8 год).

Екскурсія в природу з метою ознайомлення з різними видами тополь. Виставка малюнків.

Конкурс пісень та віршів про тополю.

5.”Ой у вишневому садочку (14 год)

Теоретичні заняття (6 год).

Вишня – біологічні особливості, поширення. Основні види і сорти вишень в Україні.

Вишня у фольклорній творчості народу. Оспівування вишні у творах класиків української літератури.

Практичні заняття (8 год).

Екскурсія з метою виявлення вишневих насаджень.

Проведення конкурсів пісень, віршів, малюнків про вишню.

6. Дуб – символ незламної сили, могутності і довголіття (14 год)

Теоретичні заняття(6 год).

Дуби в Україні, біологічні властивості, значення в природі і житті людини.

Практичні заняття (8 год).

Екскурсія “У гості до дуба”.

Використання ліків з дуба у народній медицині.

Конкурси пісень, віршів, малюнків про дуб.

7. Символіка квітів. «Ти прийди до мене хрещатий барвінку»(14 год)

Теоретичні заняття(6 год).

Барвінок – біологічні особливості, місця поширення, розмноження.

Легенди про походження цієї квітки. Барвінок у віруваннях наших пращурів. Барвінок у народних піснях, у весільних народних обрядах.

Практичні заняття (8 год).

Конкурс малюнків, пісень, віршів про барвінок.

Перегляд фото -, відео матеріалів про барвінок.

8. Символіка квітів. «Ой волошки, волошки»(14 год).

Теоретичні заняття(6 год). Основні біологічні властивості волошки синьої. Лікувальні властивості волошки. Волошки – окраса нив, вірні супутники житнього поля.

Роль волошки в українських народних святах і обрядах, пов’язаних з хліборобством.

Практичні заняття (8 год).

Екскурсія з метою ознайомлення з волошкою синьою.

Лікувальні властивості волошки.

Перегляд фото-, відеоматеріалів.

9. Символіка квітів. «Сей світ, як маків цвіт» (14 год)

Теоретичні заняття(6 год).

Мак – основні біологічні властивості. Поширення, розмноження.

Символіка маку в різних країнах. Оспівування маку в фольклорі, творах українських поетів. Мак в обрядах українського народу. Легенди про походження цієї квітки.

Практичні заняття (8 год).

Розучування ігрових пісень, хороводів та веснянок.

Лікувальні властивості маку.

Перегляд фото-, відеоматеріалів Мак в природі.

10. Символіка квітів. Парубочок, як хмельочок» (14 год.)

Теоретичні заняття(6 год).

Хміль – основні біологічні властивості, розповсюдження та місця поширення. Хміль у народних піснях та у творах українських класиків.

Практичні заняття (8 год).

Розучування українських народних пісень де згадується хміль. Виставка малюнків на тематику народних пісень про козаків.

11. Символіка квітів. «Квітка богині весни Остари – конвалія» (6 год)

Теоретичні заняття(2 год).

Конвалія. Біологічні особливості, місце поширення. Народні звичаї пов’язані з конвалією. Лікувальні властивості.

Практичні заняття (4 год).

Перегляд фотоматеріалів.

12. Символіка квітів. «Фіалка – квітка імператриці Жозефіни»(6 год)

Теоретичні заняття(2 год).

Легенда про виникнення фіалки. Фіалка символ скромності та чистоти.

Практичні заняття (4 год).

Тематичний вечір «Не топчіть фіалок»

17.Буйне розмаїття (4 год.)

Теоретичні заняття(2 год).

Любисток – символ любові і злагоди в сім’ї. Материнка – символ материнської любові. Народні легенди про червону руту. Мальви.

Практичні заняття (2 год).

Оформлення альбому Рослини - символи України.

 

 

Вимоги до вмінь та знань вихованців

 

Вихованці повинні знати:

-         Символіку рослин України;

-         Будову, біологічні особливості рослин;

-         Цілющі властивості найпоширеніших рослин нашої місцевості;

-         Методи збору інформації;

-         Вимоги до оформлення гербарію та написання рефератів.

Вихованці повинні вміти:

-         Збирати та вивчати український фольклор, звичаї, традиції;

-         Оформлювати гербарій, складати реферати;

-         Створювати кращі умови для росту і розвитку рослин;

-         Здійснювати роботу по озелененню.

 

Список літератури:

1.     Кондратюк А. З вишневого саду. – К., 1991

2.     Скуратівський В. Місяцелік. – К., 1993

3.     Елін Ю. Я., Зерова М. Л. Дари лісів України. – К., 1975

4.     Матвієвський Є. С. Колективні і присадибні сади. – К., 1984

5.     Топачевський А. Майстерня флори. – К., 1988

6.     Скуратівський В. Берегиня. – К., 1987

7.     Сергійчук В. Національна символіка України. – К., 1992

8.     Яницька О. Українські народні рухливі ігри для дітей старшого дошкільного віку. – Рівне, 1999