УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ
КОТОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ РОЗ’ЯСНЮЄ:
Додержання законодавства про працю.
Трудовий договір.
Закон України від 28.12.2014 р. № 77-VIIІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці», який вступив в силу 01.01.2015 року, вносить низку змін до законодавчих актів України.
Відповідно до оновленої частини третьої ст. 24 Кодексу законів про працю України працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу (яким є Державна фіскальна служба України) в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Оскільки на сьогодні відсутній порядок повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу, заповнення таблиці 5 додатка 4 до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 09.09.2013 р. № 454, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 20.09.2013 р. за № 1628/24160 (далі - Порядок), до прийняття відповідного порядку, вважається «повідомленням», яке подається у складі обов’язкової звітності за календарний місяць до територіальних органів фіскальної служби за основним місцем обліку платника із зазначенням трудових відносин з прийнятими працівниками (Лист ДФС України від 29.01.2015 р. № 2627/7/99-99-17-03-01-17 „Про організацію роботи”).
Таблиця 5 додатка 4 до Порядку призначена для реєстрації застрахованих осіб у реєстрі застрахованих осіб та враховуючи, що таблиця 5 подається страхувальником, якщо протягом звітного періоду було, зокрема:
укладено або розірвано трудовий договір (цивільно-правовий договір, крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, зазначеним у витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців) із застрахованою особою.
При цьому окремо при кожному прийнятті працівника на роботу титульний аркуш з таблицею 5 додатка 4 до Порядку не подається.
Тож, щоб офіційно зареєструвати трудові відносини з найманим працівником потрібно:
-створити розпорядчий документ (наказ чи розпорядження);
-укласти трудовий договір;
-сповістити про прийом на роботу виконавчий орган.
Наказ (розпорядження) про прийом на роботу може бути оформлений в довільній формі як юридичною особою так і фізичною особою-підприємцем, але для обліку новоприйнятих на роботу, як правило, використовують типову форму № П-1 „Наказ (розпорядження) про прийом на роботу”, затверджений наказом Держкомстату України № 489. Варто нагадати, що трудові книжки працівників, які працюють на умовах трудового договору у фізичних осіб – суб’єктів підприємницької діяльності без створення юридичної особи з правом найму та фізичних осіб, які використовують найману працю, пов’язану з наданням послуг (кухарі, няньки, водії тощо), відповідно до п. 2.21-1 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Мінпраці, Мінюсту, Мінсоцзахисту України від 29.07.93 р. № 58, зберігаються безпосередньо у працівників. Записи про прийняття на роботу та звільнення з роботи найманого працівника провадяться підприємцем відповідно до укладеного між ними письмового трудового договору.
Основне призначення трудового договору – встановлення справедливих відносин між роботодавцем і працівником. Саме в ньому містяться основні положення, про які домовилися сторони договору та складається роботодавцем в довільній формі, враховуючи вимоги, які містяться в Кодексі законів про працю.
Якщо договір не укладено та не сповіщено Державну фіскальну службу про найманого працівника, в такому випадку підприємець (роботодавець) понесе штрафи, які на 2015 рік складають згідно ст. 265 КЗпП:
фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплата заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати ЄСВ та податків - 30-кратний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожногопрацівника, щодо якого скоєно порушення (з 01.01.2015 р.: 30 х 1218 грн. = 36540 грн., з 01.12.2015 р.: 30 х 1378 грн. = 41340 грн.).
Зазначені штрафи:
-є фінансовими санкціями та не належать до адмінітратино-господарських санкцій, визначених гл. 27 Господарського Кодексу України;
-накладаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю в порядку, установленому Кабінетом Міністрів України;
-можуть бути накладені без здійснення заходу державного нагляду (контролю) на підставі рішення суду про оформлення трудових відносин із працівником, який виконував роботу без укладання трудового договору;
-не звільняють від усунення порушень законодавства про працю в разі їх сплати.
Як бачимо, розміри фінансових санкцій безпрецедентні. Але й це ще не все. Посилена адміністративна та кримінальна відповідальність за порушення законодавства про працю. Відповідні зміни внесені до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України.
За роз’ясненнями можна звернутися до відділу праці та соціально-трудових відносин Управління соціального захисту населення Котовської міської ради за адресою: 50 років Жовтня, буд. 229, каб. № 6, телефон: 2-42-54.
Головний спеціаліст відділу праці та соціально-трудових відносин УСЗН Сарницька О.В.